tisdag 13 september 2011

Vad gör man på vintern?

Nu börjar alltså sommarguidningarna här lida mot sitt slut för den här säsongen. För min del har jag endast en guidning kvar i oktober på engelska. Sedan gäller det att hålla saker  vid liv. Det är inte lätt att hålla ett språk, som man hör så sällan i media som tyska, aktuellt. Men jag skaffade redan när jag studerade tyska på 40-(nuv.60) poängskursen en tysk parabol. Det är bra, för man får in mycket genom att lyssna. De senaste åren har jag också läst vid Linnéuniversitetet, först tyska för turistbranschen och sedan tysk film och litteratur på en mindre kurs i våras, lite lagom för att hålla språket igång.
Den här terminen håller jag fri, för det finns inget som jag tycker är lämpligt. Kanske fortsätter jag igen nästa termin. Annars får jag läsa böcker.

Det som är roligt är att fortsätta att läsa historia om trakten. Jag har alltid varit intresserad av historia, ända sedan skolan, men jag har bara läst historia i samband med mina konst- och litteraturtudier. Fast man lär sig en hel del då också.

Folkbildning är mycket givande, även för den som ger ut så att säga. Och man får ju själv saker till livs också. Igår var flera personer upptagna av en trädsort. Det här är jag inte bra på, det blir en sak för vintern det också! Jag fick också höra hur f d öststatsinvånare kunde uppleva det nya Tyskland. Gruppen bestod av högre f d marinanställda från tidigare Östtyskland och deras fruar, en mycket intressant grupp.

Inga kommentarer: