måndag 5 september 2011

Tips till en kristen sökare

Det här inlägget är speciellt skrivet till Carolina, som på en blogg efterlyste kristen litteratur för en sökare.
Jag ska bara ge dig tips om några böcker som har betytt mycket i mitt eget sökande.
Du har redan funnit Wilfrid Stinissen vars "Inre vandring" och "Vandring till sanningen" jag själv läste med stor behållning för en del år sedan. De ska läsas långsamt och med eftertanke!
Johannes av Korsets "Själens dunkla natt" hör också till den spännande litteraturen om du inte har läst den.
En bok som jag läser med stort vemod är min förste ordförandes, Jan Arvid Hellströms, biskop under några år i Växjö stift, innan han mycket tragiskt omkom i en bilolycka i slutet av december 1994,
"Bilder" Fyra herdabrev om bild och verklighet. Jag läser också
KG Hammars "Samtal om Gud" med stor behållning.
Vidare kan jag tipsa dig om "Apokryferna till Nya Testamentet" och
"Judasevangeliet" av Jörgen Magnusson.
Själv läser jag gärna i Lars Björklunds "Orden och tystnaden" (gjorde jag i går kväll, tack för tipset om boken, du läsare som gav mig tips om att läsa och som tog tid till mina jeremiader!)
Ja, och så kan man naturligtvis läsa Den heliga Birgittas Himmelska uppenbarelser och Dag Hammarskjölds "Vägmärken", om du inte har hittat till dem.
Lycka till i ditt sökande!

3 kommentarer:

P-A Jonsson sa...

Jag vill lägga till en bok på listan, nämligen "Bibelns pärlor" av Martin Lönnebo. En bok som öppnar dörrar in till det vi inte kan förklara - bara uppleva.

Carolina sa...

Tack båda två. Fint av dig att uppmärksamma. Läser just nu Stinissens bok om Johannes av korset, Natten är mitt ljus, och den är bra, om än krävande. Martin Lönnebo är nog, förresten, den person inom det svenskyrkliga som betytt mest för mig. Jag har Bibelns pärlor i bokhyllan, ska ta ut den nu.

nya tant lila sa...

Tack själv, Carolina, för dina tips som du ger här!