fredag 23 september 2011

Är Sveriges television reklamfri?

Modern marknadsföring går inte till som marknadsföring förr. Numera har vi de sociala medierna, och så har vi Sveriges television som ska vara icke-kommersiell och icke- reklamfinansierad. Det är möjligt att den är det, men vilka fördelar får man då av att hårdlansera vissa bokförlags produkter och författare?
Jag har aldrig läst Camilla Läckberg, och därför vill jag inte heller säga något om vad jag anser om kvalitén på hennes produktion, men författare som säljer på att skriva om mord lockar mig inte. Dem bojkottar jag. Ondskan har så många ansikten i verkligheten, man behöver inte lägga till flera.
Nu måste man ju undra varför denna författare framträder i så många tv-program den senaste tiden; Go´kväll, följt av Sverige, Babel och något program i TV4. Ännu har jag inte förstått det märkliga i boken som kommer nu, för det har inte pratats så mycket om den.
Varför inte dela på gracerna och låta andra författare komma till tals, eller ska svensk bokproduktions varumärke vara just deckare? Är inte detta lite andefattigt? Är det litterärt? Försäljningssiffrorna säger inte alltid så mycket om kvalitén, som bekant, men om den vill jag inte uttala mig.
Det anmärkningsvärda är den uppenbara reklam som under täckmantel av reportage eller andra  typer av program förs fram i Sveriges television. Är den gratis? Eller betalar Forum eller Bonnierkoncernen pengar för denna? Annars är ju SVT väldigt generösa som ger så mycket tid till en enda nyutkommen bok.
Eller?

1 kommentar:

vally sa...

Så rätt du har. Så skönt att höra.
Jag läser inte deckare och tittar inte på våldsfilm.
Camilla Läckberg har skickligt folk som jämnar väg för henne.
Bokmässan, som nästan ingen trodde på i början. Så stort det blivit.
200 kronor för att komma in.