torsdag 15 september 2011

Allt flyter- inte minst de politiska partierna

Det enda jag numera känner igen från det Stora parti som jag i nästan trettio år gav min politiska själ är faktiskt hånfullheten mot dem som man betraktar som motståndare.
Däremot känner jag inte igen vilka som är motståndarna från 1970/80 talet. Då var det nämligen fullständigt omöjligt att tänka sig något samarbete med kommunisterna, som det hette på den tiden, som man såg som den värste fienden av alla. Vi kan ju bara erinra oss yrkesförbudet som fanns på statliga tjänster för medlemmar i sådana partier.
När Miljöpartiet dök upp sågs det då rakt inte som ett vänsterparti, tvärtom såg man dem som borgerlighetens borgerlighet.

Tiderna förändras, man känner inte igen ränderna, och man måste undra
Var är Sverigedemokraterna om tio år? Vem kan de då tänkas vara samarbetsparti med? För ingen ska inbilla mig, efter det jag har sett i mitt liv, att den politiska kartan kommer att se ut som den gör idag.

Inga kommentarer: