måndag 16 mars 2015

Duktighetskomplexet

Ibland får något en att tänka till. Visst är jag medveten om att jag i vissa avseenden - men långtifrån i alla - måste vara "en duktig flicka". Och det är väl detta jag vill få bort - äntligen!

Idag talade jag med en god vän som också målar fast i akryl. Jag beklagade mig över att akvarelltekniken är svår.
- Varför byter du inte till akryl? undrade han.
- Nu har jag tagit fan i båten och ska ro honom i land, tyckte jag. Och det är ju fint när det är bra!
- Men man kan kasta fan i sjön också!

Vilken insikt av ett psykologproffs! Så insiktsfull är jag sällan. Jag kämpar på med både det ena och det andra.
Varför sätter man till exempel igång att repetera
 franskan till allmän språklig linje på gymnasiet vid universitetet och låter sig examineras i detta fastän man har betyg från studentexamen i franska?
Jo, för att bevisa för sig själv att man kan lära sig att beställa en kopp kaffe också och inte bara  kan femtio olika böjningar på verben - så ungefär! Och sedan läser man då, efter pensioneringen, en universitetskurs i fransk litteratur och film och håller på att slita och nästan ge upp för en deltidskurs! Men igenom skulle jag!
Likadant var det med nybörjarkursen i latin ett par år efter pensioneringen. 
Har man tagit fan i båten...

Tur att man till slut inte fungerar på samma sätt då det gäller män...
Till slut! De får ibland åka i sjön i mitt liv!

Inga kommentarer: