tisdag 10 mars 2015

Åldern förskjuts- nu är 50-åringar unga!

Igår hörde jag en kvinna berätta att hon flyttade till Blekinge för 42 år sedan. Jag tänkte att då hade hon väl kommit hit som barn, för jag uppfattar henne som ganska ung. Jag blev lite nyfiken och kollade på nätet. Hon är nästan 75 år gammal! Och sedan kollade jag vidare på människor som jag uppfattar vara i 70-års åldern, men som visade sig vara närmare 80!
Förvisso är det så att gränserna för vad som är äldre förskjuts med ens egen stigande ålder. Själv träffar jag många pigga och alerta 80-åringar i olika sammanhang, ja till och med dem som är 90 år, så jag har så svårt att förstå att man ibland kan anses för gammal på arbetsmarknaden när man är 35 år!

Fast åldern känns, brukar jag säga. Även om människor tror att någon är yngre än han/hon är, så brukar det finnas lite olika ålderstecken hos personen ifråga.
En del människor blir magrare och magrare som äldre, andra fetare, som jag själv. Då kan man skylla krämpor på vikten, vilket säkert är riktigt i vissa fall, men inte enbart.
Men inte blir det bättre av att bara prata om eländet!



Inga kommentarer: