torsdag 5 mars 2015

Du ska inte tro att du är något!

När jag kom hit till Blekinge för så där en hundra år sedan- nåja i vart fall snart 36 år- fick jag höra att det rådde en stark Jantelag här. Nu har jag visserligen inte varit här hela tiden för under nio år arbetade jag på annat håll i landet, i Stockholm, ett halvt år i Malmö och 6,5 år i Oskarshamn, så då fick jag lite annan luft, även om den i Oskarshamn var nog så förkvävande.
Men mitt hus hade jag kvar här hela tiden, och därför åkte jag hit ibland.

Men den där Jantelagen tröttar. Det blir liksom inte roligt att göra något eller att vilja något. Bristen på professionalitet är ibland mycket pinsam i det som görs. Så kan det ju bli när högsta meriten för att få ett jobb är att man är kompis med någon,bror/syster, kusin, annan släkt eller har rätt partifärg. Släktskap i sig ger ju inte förmåga!

Jag fantiserar inte, för jag har varit i tillräckligt många beslutande styrelser här för att veta vad jag talar om. Vilket naturligtvis inte betyder att det inte finns kompetent folk också. Men de flesta har flyttat eller flyttar efter ett tag härifrån.

Nu är jag för gammal. Jag måste vara kvar, åtminstone tills jag får lägenhet i Stockholm, där jag köar.

Det finns massor av saker jag skulle kunna göra i folkbildningssyfte här. Med gedigna akademiska kunskaper i konst, litteratur och musik hade det säkert kunnat bli exempelvis intressanta studiecirklar. Men jag anser inte att det ens är lönt att föreslå något. För vem vågar visa att man kan något i det här länet! Det skulle ju kunna vara opassande. Här är en ann´ så go´ som en ann´
hur inkompetenta de än är. Man får försöka överleva i alla fall. Fast livet blir lite tråkigare än det hade behövt att vara! Det blir liksom som att gå framåt medan någon hela tiden försöker dra en tillbaka eller mota en på vägen.
Är det konstigt om man då inte får den utveckling som länet är värt? För här finns ju faktiskt allt. Kultur, natur och en intressant historia. Det som saknas är uthållighet så att inte gnistan slocknar innan den har blivit eld. Med rätt man på rätt plats hade den risken varit mindre! Garanterat!

Inga kommentarer: