tisdag 3 september 2013

Heja apoteken!

Sedan en tid tillbaka försöker jag få tag på en mycket vanlig, receptfri vara på apoteket i min hemkommun. Den finns inte längre där, och det finns ingen information om den, så ingen vet om den helt enkelt har utgått.

Idag skulle jag ringa apoteket centralt för att fråga om den kunde finnas någonstans i Blekinge. Numret stod inte i telefonkatalogen. Då fick jag sätta på datorn, som jag just hade kopplat ner, igen för att hitta telefonnumret. Jodå, det gick rätt så bra att komma fram. Men efter ett tag kom jag inte vidare för då skulle jag ha en kod. En sådan hade jag fått beställa (personligen) och hämta (personligen) för några månader sedan på ett apotek som ligger 15 kilometer bort. (det närmaste)
Jag hade inte koden där jag satt utan fick ringa upp igen med ny väntetid innan jag kom fram. Nu hade jag koden, men då fungerade den inte. Jag försökte flera gånger, men kom inte fram på den. Även den jag talade med försökte, men inte heller hon lyckades komma igenom.

Men varan fanns dock fem mil härifrån. Hur skulle jag då få hit den frågade jag, när jag så småningom (förhoppningsvis) hade kunnat beställa den? Ja, se det gick inte. Jag skulle få köra tio mil för att få den, för de kunde inte skicka den och inte heller skicka mellan apoteken!!!

Nu återstod emellertid att jag inte kom in på min kod. Tänkte att jag skulle försöka på deras hemsida med E-legitimationen, men inte heller där kom jag in, för jag hade ingen behörighet fick jag besked på.
Ringde apoteket på nytt och blev kopplad till lite olika människor innan jag hamnade på teknisk support. Jo, det visade sig att eftersom min kod inte hade fungerat, och jag hade försökt tre gånger- och den jag talade med hade ju också försökt- så var hemsidan nu låst för mig, även med E-legitimationen.
Men den jag talade med låste upp, och så kunde jag både komma in på Mina sidor på apotekets hemsida och skaffa en ny kod.

Och varan som jag sökte då? Ja, inte kör jag tio mil för den, för hur kan jag vara säker på att den väl finns när jag kommer fram? Det kan ju vara gamla uppgifter jag fick, eller den kan bli såld medan jag är på väg

Men, jag kan inte annat än tycka att saker sköttes betydligt enklare förr!

Inga kommentarer: