lördag 7 september 2013

Åldersdiskriminering?

Häromdagen var det en kvinna i tv som berättade att hennes bror var mycket efterfrågad i sitt yrke nu, när han var över 70 år, för att man behövde hans kunskaper. Så är det nog i många fall, tror jag.

Det pratas mycket om åldersdiskriminering, och den finns säkert i vissa fall och inom vissa yrkesområden. Själv har jag faktiskt aldrig märkt av den. Jag blev tvungen att söka nytt jobb, ja, jag ändrade till och med lärarbana,  vid 57 års ålder. Det var inga som helst problem att få en anställning. Och även idag, vid 70 fyllda, jobbar jag som guide.

För det är nog så att min generation har något som är lite ovanligt idag, vi har massor av kunskaper, och vi är nog ganska så breda. I vart fall vi som är humanister.

Visst är det väl också självklart att jag under mina 70 år har hunnit att lära mig mycket mer än en 30-åring.
Men minnet då? Mitt minne är som det alltid har varit, bra för siffror och mindre bra för namn, det är ingen förändring.
Dock kan jag tala om att jag märker en stor skillnad på vad jag kommer ihåg rent allmän när jag har studier med tentor på gång och annars. Hjärnan är mycket mera alert när man sysslar med tysk grammatik, det lovar jag!
Detsamma lär gälla korsord, men det betvivlar jag.

Nu ska jag fortsätta att dela valmaterial till kyrkovalet. Här har vi ingen åldersdiskriminering på våra listor!
Trevlig helg!

Inga kommentarer: