lördag 7 september 2013

Att försöka sänka någon

Människor med dåligt självförtroende är givetvis mycket svåra att ha att göra med. De måste ju alltid på något sätt hävda sig gentemot andra och försöka hitta något som är fel hos de andra.

Jag tänker ofta på hur elever har det i skolan. Tänk så mycket kreativitet som stängs inne beroende på att man hela tiden fokuserar på  det som de inte kan i stället för att bygga på deras styrkor.
Om jag hade ägnat mitt liv åt att försöka intressera mig för kemi och fysik, som jag var totalt ointresserad av i skolan, i stället för åt humaniora, hade jag nog inte haft några större framgångar.

Man skulle lära mer av den coachning som finns i idrottsvärlden. De vet att bygga på styrkorna och att ha dem som ryggraden när de gör förbättringar, verkar det som.

Om någon i din närhet hela tiden talar om för dig vad du inte kan i stället för att vara uppskattande mot dig, så lämna den bekantskapen!
 Han/hon vill dig inget väl, bara försöka spela i överläge själv!
Det handlar inte alls om välvilja, utan om den personens underlägsenhetskänslor inför något annat hos dig.


Inga kommentarer: