måndag 5 maj 2014

Gör alla folk till lärjungar...

Finns det inte något som heter missionsbefallningen i Bibeln, att man ska göra alla folk till lärjungar...?
Fast - det tycker tydligen inte alla präster! Man måste göra undantag.
Biskop Brunne hånade ut sverigedemokraterna i riksdagen från en gudstjänst i Storkyrkan häromåret. Och nu har kyrkoherden i Sofia församling i Jönköping skrämt bort nazister med kyrkklockor.
Konstig missionsbefallning!
Jag trodde att kyrkan skulle öppna famnen för alla.


Ja, det vill säga att jag trodde detta före min Växjötid. Sedan trodde jag ju egentligen inte detta längre.
Det var ju precis så här!

5 kommentarer:

Bloggblad sa...

Nazisterna har väl all chans i världen att omvända sig och göra bättring.
Jag tyckte det var så bra att de ringde med kyrkklockans varningssignal. Har hört från en som var med på gudstjänsten utanför att det var en mkt stark upplevelse för alla.

LFL sa...

Man gör inte folk till lärjungar genom att hålla med om allting de säger, och speciellt inte genom att låta de använda kyrkan som plattform för att rasistiska eller ultranationalistiska läror eller sprida ren nazism. Sådana personer kan göra lärjungar till Antikrists lärjungar, och det måste kyrkan naturligtvis vara vaksam mot.

nya tant lila sa...

Jag kan inte känna någon som helst respekt eller förtjusning över detta tilltag, då jag har arbetat med prosten när han var skolpräst och jag var rektor. För mig är han en mobbartyp. För mig!
Nej, LFL, kyrkan borde verkligen plocka bort en del präster som sprider sina fascistoida idéer. Synd att de är så tama här. Det farliga är när nazismen klär sig i det godas kläder. De andre skulle man ju bjuda in för att de skulle få Kristi kärleksbudskap. De skulle väl inte använda kyrkan som plattform! Var får du nu det ifrån? Det har jag väl inte skrivit!

LFL sa...

Bästa nya tant lila. DU har inte skrivit att nazister skulle använda kyrkan som plattform. Men historiskt har sådant förekommit, och de (nazister, fascister, förespråkare av slaveri och apartheid) har alltid lurat med sig några präster och teologer. Detta ledde till att den lutherska kyrkan i Tyskland splittrades under 1930-talet.

nya tant lila sa...

Ja, men detta var inte vad jag skrev om. Det är bra om kommentarerna håller sig till det.