lördag 24 maj 2014

De curlade saknar hyfs

De blev konstigt uppfostrade, i den där generationen som uppfostrades av människor i min ålder. För vi trodde att de skulle få komplex om de inte fick härja precis som de ville hemma och om de fick en tillsägning. Det blev naturligtvis  en mycket märklig uppfostran.
Mer än en gång har det förvånat mig att mina egna barn har blivit så väluppfostrade som de ter sig. I vart fall mot andra. De saker man kan säga till sin mor ligger naturligtvis ljusår ifrån vad vi i min kuvade generation hade vågat säga! Inte hade jag vågat stå på huvudet in i mina föräldrars bil om du hade haft det lite stökigt där (nu hade de inte det, men som exempel) och satt igång att städa den. Till exempel. Men detta är en sak. Det är inom familjen och man kan naturligtvis också konstatera att vi har en betydligt närmare kontakt med våra barn än vad vi själva hade med våra föräldrar, i vart fall i de borgerliga familjerna med höga häckar. Så tror jag att det är.
Men- därifrån till att mötas av ett fullständigt häpnadsväckande sätt att tilltala en äldre person från en okänd person är steget långt. Som jag mötte i en bloggkommentar i dag från en medelålders kvinna. Att machomän kan vara fräna och oförskämda i tonen, det har man nog sett, men att yngre kvinnor tilltalar äldre så respektlöst det är faktiskt anmärkningsvärt. Samtidigt som de försöker driva en sorts kvinnofrågor. Feministiska frågor (jag skriver inte feminismen) börjar alltid med respekt.
Men vi har ett totalt respektlöst samhälle. Detta ser vi ju inte minst nu i valrörelsen där vissa riksdagspolitiker möts av burop och visselpipor när det försöker framföra sitt budskap.
Jag tror att jag är lite bortskämd med att människor i min omgivning är väldigt respektfulla i sitt uppträdande. Kanske just därför reagerar jag på när jag blir illa bemött, vare sig det är från bloggkommentatorer eller andra.

Inga kommentarer: