tisdag 15 oktober 2013

Välgångsönskningar till den blivande ärkebiskopen!

Jag ger mina varmaste välgångsönskningar till den blivande ärkebiskopen Antje Jackelén!

Som jag tidigare har skrivit var det hon som fick mig tillbaka till Svenska kyrkan när jag hade lämnat den efter nuvarande ärkebiskopens tillträde till ämbetet. Mina erfarenheter av honom var inte så goda, då han var hårt involverad som biskop i Växjö stift i utköpet av mig från rektorstjänsten på Oskarshamns folkhögskola.
Jag upplevde inte att det gick så bra att kommunicera med honom. Han föreföll kryptisk.

Vid en mejlkontakt med biskop Antje Jackelén mötte jag något helt annat, en lyssnande och kommunicerande människa. Så fick hon mig tillbaka till Svenska kyrkan.

I mitt eget liv känns valet av henne symboliskt. Den som fick mig ur Svenska kyrkan går och in kommer den som fick mig in i Svenska kyrkan igen!
Det känns bra!

 
 
Dessutom- och inte minst viktigt- har vägen fram till hennes val med alla hemska och förtalande inlägg verkligen fått mig att inse hur käpprätt fel jag försökte gå (ja i vart fall då och då) under drygt tre års tid. Tack för den insikten! Jag är övertygad om att jag nu får se att det finns andra vägar att gå! Rätta vägar!


Inga kommentarer: