lördag 5 oktober 2013

En kyrka utan mysterium?

Förvisso är jag inte teolog, men i min enfald har jag på något sätt fått för mig att kristendomen bygger på ett mysterium, nämligen att en jungfru födde en inkarnerad Gud, Guds son, Jesus Kristus.

När vi nu tydligen är på väg att få en ärkebiskop som,  av intervjuer att döma, inte verkar tro på detta, då undrar jag vad det hela går ut på?. Har Svenska kyrkan förvandlats till någon sorts sekulär institution? Helt utan mysterium?

Jag har varit positiv till att se vår biskop här i Lunds stift som ärkebiskop, men nu börjar faktiskt tvivel att väckas även hos mig.
För nog vill jag ha en person på den platsen som åtminstone ter sig religiös!
Det finns saker i kristendomen som jag ställer mig frågande inför, men till dem hör definitivt inte jungfrufödseln, som jag ser som hela fundamentet.

Inga kommentarer: