torsdag 17 oktober 2013

Sådana som...

För ett antal år sedan var det mycket svårt att få in kritiska insändare mot aborter i exempelvis Kyrkans tidning. Jag lyckades så småningom, också i Dagen, där insändaren dock censurerades till en del.
De som har följt mig vet säkert vid detta laget att jag inte gillar vår frikostiga abortlag, som jag anser har alldeles för sena gränser och att jag nog också tycker att fler än 37000 årliga aborter i ett land med fri tillgång till preventivmedel är på tok för många, och att man på något sätt skulle få dessa att minska, även före 12:e graviditetsveckan.

Nåväl, efter insändaren fick jag telefonpåringningar och mejl med positiva omdömen, bland andra från Ja, till Livet. Men det dröjde inte länge förrän de kom in på frågan om homosexuellas rättigheter. Det var absolut inte detta jag hade skrivit om.

För mig är dessa frågor väsensskilda i allra högsta grad. Äktenskap för samkönade par handlar ju om kärlek, det andra om något helt annat...

Samma sak är det för mig med tron.
Jag tror på jungfrufödseln. För det är jag inte bokstavstroende eller gammalkyrklig eller klassiskt kyrklig i min tro. Inte alls.

Verkligheten kan för mig inte indelas i fack. Det är vi människor som skapar facken. De är inte skapade av Gud! Garanterat inte!

Inga kommentarer: