söndag 20 oktober 2013

Vad är så förskräckligt?

Jag måste erkänna att det som både Antje Jackelén och Åke Bonnier skriver och säger är självklarheter för mig . Tro är inget som är enkelt!
Och hur kan man både hävda att det bara finns en Gud och samtidigt säga att muslimerna har en annan Gud? Då tror man ju att det  finns flera!

Jag förstår därmed inte alls människors upprördhet. Men jag är ju också humanistiskt skolad i litteratur och konst och van vid att se symboler. Men Jesus själv talade ju ofta i symboler och liknelser. Tar man dessa också bokstavligt? 

Det kan inte vara lätt att vara präst bland människor som förväntar sig en Gud som är ungefär som en  jultomte; begriplig, konkret och oföränderlig, placerad i ett fack.

Hur kan man ens tro att man förstår allting, och hur kan man jämföra religionen som man tror på som vuxen med vad man lärde sig i söndagsskolan?

Vad sade jag till barnen under min tid som söndagsskollärare?

Inga kommentarer: