tisdag 22 oktober 2013

Alla dessa ord...

Jag brukar inte ha prenumeration på de där stora och tjocka dagstidningarna, för det är ändå sällan jag orkar läsa så mycket i dem.

Men för en tid sedan fick jag ett så bra erbjudande om SvD att jag inte kunde tacka nej. Och där ligger tidningarna! Tidningen kommer med posten, vilket betyder att på måndagen får jag tre.  Och jag som knappast ens läser min egen lokaltidning!

Med åren har jag blivit mer och mer ordtrött. Långa inlägg på bloggar, långa tidningsartiklar och en massa ord som vräks ut säger mig egentligen ganska lite. Det är ju också lite märkligt att det fortfarande finns så pass mycket av den varan i ett samhälle där så mycket information tillägnas genom bilder.

Själv blev jag hårt skolad som frilansreporter på en lokaltidning för många år sedan. Där fick vi lära oss att koncentrera texterna och plocka fram det viktiga utan att använda en massa onödiga ord. En bra skola, som säkert har fått en och annan att orka igenom texter de annars hade slutat att läsa efter halva innehållet.

Inga kommentarer: