lördag 2 mars 2013

Nyttig kurs för livet

Efter det att jag gick fackkursen på Poppius journalistskola i Stockholm våren 1992 har jag faktiskt inte jobbat som reporter.Det gjorde jag däremot innan jag gick kursen.

Men jag har haft stor nytta av kursen i mitt eget liv.
För en av de viktigaste sakerna jag lärde mig var hur man tar reda på saker och kollar upp saker och ting. Kursen var ju före internettiden, så det var ju mycket svårare då än nu.
Nu är det faktiskt ganska lätt att hitta saker om man letar och har rätt sökord.

Jag hade nytta av kursen också när jag som chef en gång blev tvungen att kolla upp en påstådd dom. Då visste jag att det inte gick att ringa och fråga om personen var dömd, utan man fick först tro eller veta att det fanns en dom. Nyttigt att veta när man behöver informationen.

Det klagas mycket på att journalister rotar i folks göranden och privata förhållanden.
Men nog är det reportrarnas uppgift att ta reda på om saker som sägs finnas verkligen finns!
Hur skulle samhället se ut om allt sopades under mattan?
Vilket naturligtvis inte betyder att de inte både kan ta fel och göra övertramp.

Men att lyfta fram en påstått festande och otrogen regent, det är inga övertramp, enligt min åsikt.
Liknande saker hos folk som är föredömen för andra borde lyftas fram mycket mera.

Och så får man naturligtvis tänka efter vad man eventuellt kan ha i sitt eget liv, som kan läggas en till last, om man exempelvis hamnar på förtroendeuppdrag. Det är ju bättre att mota Olle i grind och berätta i så fall.

Inga kommentarer: