lördag 23 mars 2013

Åt Jesus och lärjungarna oblater?

Jag ska erkänna att jag inte orkar läsa allt på de där kyrkliga bloggarna som jag brukade följa förr. Tjatet är för tråkigt. Men så där med en halvt öga följer jag debatterna, eller vad man nu ska kalla jeremiaderna.
Nattvarden är helig för dem, och det kan den väl vara om man nu är lagd åt det hållet  (skrev inte vilket!), men det konstiga är att den ska firas på samma sätt som Jesus och hans lärjungar gjorde, och således hävdar man att det ska det vara riktigt vin.
Nu tycker jag inte om den ättika vi tvingas sätta i oss i min kyrka, och det avhåller mig från att gå dit. Och jag kan inte förstå att det kan vara så farligt för någon att få ett par droppar alkohol i sig, men om nu nattvardsvinet ska vara riktigt vin för att det ska följa traditionen, då måste man väl fråga sig om inte brödet också ska göra det.

Betyder det att Jesus och lärjungarna åt oblater? Eller hur förklarar man den traditionen?


1 kommentar:

LFL sa...

Dom åt säkert inte kanelbullar! Vad jag vet så bakas oblaterna av samma ingredienser som på Jesu tid.