söndag 10 mars 2013

Kvinnorna ska kväsas och förvandlas till objekt

Är jag ensam om att se utvecklingstendenserna?
Kvinnor börjar osynliggöras på ett ganska otäckt sätt i Sverige. Mer och mer.
Ett tydligt exempel är väl finalen på Melodifestivalen. Tror någon att det bara är män som är värda att vara med där?
Okey Louise Hoffsten, men hon är tillräckligt gammal för att vara relativt oförarglig.
Men de unga, snygga tjejerna åkte ur tävlingen fortare än kvickt.
Kvinnor är avundsjuka på kvinnor. De ser hellre att män kommer fram. Vi är mycket, mycket långt från 1970-talets kvinnokamp och systerskap idag.
Och de unga kvinnorna ställer upp på att vara sexobjekt genom att exponera sig själva som sådana och tro att detta och bara detta är framgångsvägen för dem.
Du kan se tendensen till ett kvinnoförsvinnande även på bloggarnas kommentarsfält, där kvinnorna blir färre och färre, i vart fall på de bloggar jag själv läser. Männen tar över!
Vi tenderar omärkligt att gå tillbaka på en gammal kvinnoroll, där kvinnan är till för att behaga och beundra mannen.
Vad gör ni åt det tjejer?
Är det så ni vill ha er framtid? Som lismande objekt till självgoda, självupptagna karlar?

3 kommentarer:

LFL sa...

Di skriver att kvinnor ska kväsas och förvandlas till objekt. Menar du att kvinnorna ska bli mer manliga?

Unknown sa...

Jag har funderat lite om mig själv och den jag är. Kontentan är att jag är iallafall inte mig själv! Om du vill läsa finns mina funderingar här: http://mony71.blogspot.se/2013/03/att-vara-sig-sjalv.html

nya tant lila sa...

Jo, så kan det också vara. Det finns de roller vi själva tar på oss och de roller andra lägger på oss.