söndag 17 mars 2013

Man skulle läsa Bamse för barnen...

för Bamse var snäll. Så sade man på 1970-talet inom S-kvinnor. Vi var noga med förebilderna, de goda exemplen, och menade att det var farligt för barnen att i serietidningar möta elakheter och våld.

Den tiden är långt, långt borta. Nu flyter våldet i både tidningar och dataspel.

Igår kväll satt jag ganska sent och letade efter något att titta på på tysk TV. Utbudet var förfärligt. Det var bara våld och mord och andra hemskheter. Till slut fastnade jag i en film som jag inte borde ha sett, det förstår jag idag, när jag förföljs av bilden av brända och mördade människor.

Det är viktigt vad vi har omkring oss och vad vi matas med. Onda människor gör oss onda, de goda och vänliga människorna väcker vår egen inneboende mjukhet och kärlek.
Därför är det viktigt att välja rätt umgänge, rätt böcker, rätt tidningar, rätt TV-program, om man kan välja. Och om man vill vara snäll!

Inga kommentarer: