söndag 10 mars 2013

Att nysta i det förflutna

Det är fascinerande att bli gammal, för gamla minnen dyker helt oväntat upp ibland.
Så såg jag något igår som påminde mig om att jag fick en blå cykel av min farfar, det var nog när jag fyllde fem år. Cykeln var för stor för mig så jag fick ha en klyka som sänkte sadeln. På den tiden fanns det nog inga sådana där mindre cyklar.
Det var ju jättesnällt av honom att ge mig en cykel, för han hade inte mycket pengar vad jag vet!

Jag har jobbat på ganska många ställen och träffat många människor, väldigt många människor. För drygt tretton år sedan återvände jag hit till Blekinge efter att ha dubbelbott i nio år med lägenheter på de andra ställena.

Nu är det snart studentträff- 50 års jubileum. Då kommer det på nytt att bli en sorts tidskullerbytta för mig och säkert för många andra. En del av de gamla klasskamraterna har flyttat från Malmö-området, men förvånansvärt många bor kvar. Tänk att bo kvar där i trakterna av mina föräldrars hus. Så konstigt det skulle vara.

På alla de ställen jag har varit finns något av mig kvar, också i relationerna. Och ibland dyker det upp någon eller något som får mig att minnas en lång rad av gamla händelser.
Jag skulle nog behöva nysta och reda ut en massa garnändar från många platser och tider. Försöka förstå och försöka se orsak och verkan i det som hände.
Mitt hus har jag haft i snart 31 år. Den fasta punkten har jag varit noga med att behålla.

 
Akvarellmålning från området där vi bodde i Flemingsberg i Huddinge kommun.

Inga kommentarer: