torsdag 13 december 2012

När kristendomen är som värst!

Jo, det blir några ord till för jag har hittat en så utmärkt illustration på en blogg till vad jag menar är kristendom när den är som absolut värst i den moderna Svenska kyrkan. Varför är det värst? Jo, den är känslomos!

Den är då ett känslodravlande om finhet och en hängivenhet som gränsar till avgudadyrkan av Jesus. Och så kan vi lägga till lite helgon och mysprat om andra kyrkoinriktningar medan vi gläds över allt det fina!

Ja, det låter nästan som om Lucia, som blev brutalt dödad, med glädje gick till Jesus. Så vackert! Helgonen har väl inte haft som primära mål att bli martyrer!

Nej, detta är inte kristendom för mig! Min Jesus är inte en hängivenhetens Kristus, utan en som begär att vi ska kämpa för Sanningen och för människors lika värde, lyfta dem som behöver lyftas och inte sitta där och frottera oss och gotta oss i skimmer och högtidlighet. Min Jesus är inte en salongernas Kristus, utan den spruckna världens Gud som har sänts till jorden för att vi ska förstå Guds avsikt med livet, för att vi ska bli helade och jorden bli frälst genom vårt helande.

Var bloggen finns? Det säger jag inte! Gissa!

1 kommentar:

LFL sa...

Lucia valde Jesus framför Kejsaren. Men hennes historia skiljer sig från andra helgons på en avgärande punkt. Hon dömdes inte till döden av någon domstol. Hon blev brutalt mördad.