onsdag 5 december 2012

Apotek utan medicin

Idag har jag jagat medicin mot en ytterst banal åkomma. Skulle hämta på recept och tänkte att det nog var säkrast att försöka på Apoteksbolagets ställe. De borde vara välsorterade, tyckte jag.

Det var de inte! Visst har man läst och hört om mediciner som inte finns, men det är skillnad att själv vara i situationen att inte få det man ska ha.

Så det blev till att köra till Karlshamn dit apotekaren hade ringt för att försäkra sig om att medicinen fanns när jag kom dit. Det gjorde den, men det blev en massa förvecklingar för någon hade antecknat att Ronneby- apoteket hade beställt dit medicinen i stället för att jag skulle komma in och hämta den. Till slut ordnade det sig!

Men medicinen var inte den sorten som stod på receptet, utan en annan och billigare variant. Man får ju hoppas att den är lika bra! Enda trösten var att originalet hade varit svindyrt!

Så, det blev sju mil för medicin mot en ytterst banal åkomma.
Hur hade det varit om jag inte hade haft bil?

Det finns stunder då jag tror att hela det här samhället liksom håller på att krackelera på något sätt!

2 kommentarer:

Henrik Ehrenberg sa...

Hej.

Trist att höra. Systemet med att apoteken ska sälja den läkemedelskopia som för tillfället är billigast ställer till ganska många problem för apotekens möjligheter att hålla rätt saker i lager. Alltid tråkigt att höra när människor drabbas.

Apoteken vill ändra systemet så att de får bättre möjligheter att öka servicen till kunderna. Här hittar man mer info om det; www.medicinskapet.se

nya tant lila sa...

Problemet var ju att varken kopian eller orginalet fanns i Ronneby- inte på något av de två apoteken- alltså varken på Apoteksbolagets eller det andra. Detta måste dessutom ha varit en relativt vanlig medicin.
Men de här problemen har jag aldrig upplevt tidigare på apoteken.