fredag 14 december 2012

Dagens besvärligheter

Det verkar inte gå så bra att hålla sig borta från bloggandet...

Förra veckan beskrev jag hur jag hade fått köra sju mil för en medicin som jag trodde var ganska vanlig.

Idag funderade jag på om verkligen utvecklingen går framåt.

Mitt lilla företagskonto är på en av de banker som inte längre hanterar pengar, så jag har fått skaffa ett bankomatkort dit också.

Nu skulle jag sätta in pengar för utbetalningar på den bank där jag får pensionen, och då skulle jag över till denna, som inte heller längre sorterar pengar, utan de pengar man ska sätta in får man själv sätta in på en automat.

Jag gillar inte att gå omkring med kontanter, men nu hade jag ganska mycket pengar i väskan och tyckte att det var bra att bankerna låg nära varandra.

Kortet fungerade inte i automaten, så det gick inte att sätta in.

Gick in på banken för jag skulle också ha information om bank ID på kort och fick höra att automaten inte fungerade just då.

Det var nämligen så att när jag skulle ladda ner säkerhetsprogrammet för bank ID häromdagen stoppade Norton antivirusprogram denna på direkten och visade att det fanns virus på länken. De angav till och med vilket!
Nej, det var inget fel på länken, påstod killen på banken när jag ringde dem. Då skulle jag bara koppla bort Norton-programmet.
Det vågade jag inte, så jag förmodade att det inte gick att ladda ner och skulle då i stället skaffa ett bank ID kort.

Damen i kassan visste inget om sådana, men hon gick bort och skaffade information från en annan anställd och kom tillbaka efter en stund.
Vad kostade det? Det visste damen inte heller, så hon fick söka på nätet. Så behövde jag en kortläsare också och allt som allt skulle det bli bortåt 600 kronor. (inte riktigt)
Då sade jag att jag skulle kolla med mitt telebolag, men jag kunde väl ta pappret och fylla i det hemma om jag skulle ha kortet.
Det gick inte, för hon fick inte lämna från sig pappret!

Nåväl, nu hade det gått så lång tid så automaten, som hade varit avstängd, hade blivit iordningställd, och jag kunde sätta in pengarna.

Hemkommen tänkte jag att jag skulle pröva en gång till att ladda ner e-legitimationen och se, nu var det grönt, Norton visade att länken var säker! Och jag laddade ner leg.et gratis!

Men tänk om jag hade lyssnat på mannen som tyckte att jag skulle koppla bort mitt antivirusprogram när detta stoppade nerladdningen på grund av virus?

Ibland tänker jag att livet måste kunna vara enklare.
Vad händer om man slänger bort datorn och mobiltelefonen?
Har du också funderat på att göra det?

Inga kommentarer: