måndag 3 december 2012

Dagens motpoler

Det började redan när jag öppnade e-posten i morse, för det händer mycket där under natten.

Första mejlet var ett lyft, om något jag kom ihåg och som vederbörande trodde att jag hade glömt. Det var otroligt, skrev avsändaren, att jag fortfarande kunde det jag kunde.

Nästa mejl fick genast ner mig. Boom! Nu skulle jag inte inbilla mig att jag inte skulle komma på kollisionskurs i ett sammanhang där jag är verksam, för... Och så målades det upp motsättningar som inte existerar. Även om man egentligen struntar i sådant är det alltid en bitter eftersmak när man har läst sådant.

Sedan var det en jättemysig terminsavslutning på akvarellkursen,och jag kände mig på gott humör när jag svängde hemom för att hämta några papper före bilreparationen som jag sedan skulle till.

Då hade en kvinna från en valberedning ringt, och jag hade tyvärr en del mycket negativa saker att säga om hur styrelsens ordförande hade arbetat. En av de saker jag drog fram var det hänsynslösa i att lägga ett styrelsemöte- som normalt för min del låg 15 mil bort-  på en annan plats, som var 18 mil bort i stället, en heldag en lördag mitt i smällkalla januari månad, vilket för min del hade inneburit (jag åkte inte dit) antingen en bilresa eller en tågresa på minst fem timmar, medan andra hade haft en betydligt kortare restid. I sådana lägen hävdar jag att man måste se till att mötet blir rimligt för samtliga i styrelsen. Och ska man lägga ett möte på det avståndet ska det i vart fall inte vara en lördag i ett väglag som man kan befara är besvärligt. För min del hade hela lördagen gått till spillo med restiden och heldagssammanträdet.

Den sortens agerande - det blev ingen ändring när jag påpekade det obekväma i detta- tyder på en stor brist på empati och hänsyn till medmänniskorna! Sådana människor ska inte vara ordförande i kvinnoföreningar, anser jag!  Och sådana styrelser deltar jag inte i.
Då sjönk genast mitt humör som hade varit på toppen efter vår kurs.

Tänk vad vi människor gör varandra i de små sakerna i livet! Vi kan skapa varandras goda dagar och dagar fyllda av irritation och vrede.

Inga kommentarer: