tisdag 11 december 2012

Julefrid?

Snart skiter jag i julfirande och sätter mig ensam med min julmat!
Jag är så trött på alla konstigheter inför julfirandet och diskussioner om vem som kan fira med vem.
Hur bär sig folk åt som har skilt sig och gift om sig? Hur många blir ovänner inför högtiderna, och hur många barn sitter i kläm?

Mitt ex och jag skildes för drygt 30 år sedan, fast vi har ofta firat jul ihop med barnen efter det. Ett par jular under de första åren, när jag tyckte att det kunde vara lite komplicerat, jobbade jag som reseledare, och han och barnen var i mitt hus, och så firade vi jul före jul. Något år var dottern med mig i Värmland, tror jag att det var. Det blev enklare så.
Nu är barnen snart medelålders och gifta och sambos sedan många år. 
Det är mera komplicerat, för nu bor de långt borta och på var sitt håll, och de har ingen möjlighet att resa över julen, och jag sitter mitt emellan och vet inte vart jag ska ta vägen eller vart jag kan ta vägen på grund av vädret.

Ett par år har jag faktiskt helt enkelt stannat hemma, men det är inte heller så kul. Och något år har den Nye och jag firat ihop, men det känns kört i år igen.

Idag är jag så trött, så trött, så trött...
Det ska bli skönt när helgerna är över!



Inga kommentarer: