lördag 15 december 2012

Egentligen

Egentligen skulle man kanske säga som man känner det;
Jag kan inte ta tid till något annat än att försöka återvinna mina krafter och få ordning omkring mig.
Jag är trött och sliten efter att ha levt i en värld där allting baseras på vad som är rätt eller fel i drygt 2,5 år. I en ständig maktkamp.

Någonstans måste man börja. Även en sjumilaresa börjar med ett steg, säger man ju.

Jag började nu med att anmäla mig till en ny universitetskurs i tyska. Då går man åtminstone framåt!

Måtte Gud bevara mig från fundamentalister och fanatiker oavsett vilken religiös inriktning dessa har! Det finns ingenting så farligt som människor som tror sig äga den absoluta sanningen om allting!
Det är tack vare den hållningen som både fascismen, nazismen och kommunismen växte fram. De som alla ägde lösningen och det enda rätta.


'
Är det rådjursspår i snön på min gräsmattta?

7 kommentarer:

LFL sa...

Och själv är du en fanatisk antifanatiker, som ser fullt med fanatiker runt dig. Själv tvivlar du aldrig på vad som är rätt eller fel. Jag upplever att du har svårt att acceptera att andra inte delar dina ídéer helt och hållet.

Det är för övrigt skillnad mellan fundamentalism och fanatism. Fundamentalism Fundamentalism är ett återvändande till vad man uppfattar som en religions eller ideologis grundläggande och ursprungliga lära, och utgör ett avståndstagande från upplevda kompromisser förorsakade av moderna religiösa, etiska, vetenskapliga och politiska idéer. Hur vetenskaplig är för resten den s.k. genusforskningen, som går ut på att se fenomen med speciella ideologiskt färgade glasögon?

Fanatism är en pejorativ (nedsättande) benämning på religiösa, ideologiska eller politiska riktningar som driver sin sak in absurdum och inte accepterar att det finns andra åsikter. Enbart övertygelsen att man själv har rätt är inte fanatism.

Ordet fundament betyder grund eller grundläggning, det som bär upp en byggnad, det som fördelar tyngden av en byggnad jämnt på den naturliga grunden. Ett järnvägsspår är ett bra exempel.

nya tant lila sa...

Jag är fullt medveten om vad orden betyder!

LFL sa...

Det tror jag säkert att du är och du har ju också bestämda åsikter om hur de ska böjas i pluralis,etc. (skratt). Ja, sådana är gamla lärare. Jag tror inte att du är fanatiker egentligen, utan att du känner ett starkt behov av stöd från människor som du älskar när du utkämpar dina strider, som ibland kan vara en kraftig övermakt.

Men om man har haft praktiska yrken, där det är viktigt att fundamenten håller, (fundament här i bokstavlig bemärkelse)och har andra akademiska ingångar till ett problem, är det inte alltid så lätt.

nya tant lila sa...

Utkämpar mina strider? Mot en övermakt? Jag är inte medveten om att jag utkämpar några strider. Fantasier! Eller önsketänkande?

nya tant lila sa...

Men sedan är det väl klart att om man ska ha en nära relation så ska denna vara till stöd och för ens växande, och inte en ständig irritationskälla på kollisionskurs mot allt det man sägeer.

LFL sa...

Man kan inte växa med ett helt okritiskt stöd, att någon jamsar med vad man än säger. Och du är själv ofta på kollisionskurs mot vad någon annn tycker. Som på b-bloggen idag. Nu tror jag emellertid att det finns en "gyllende medelväg" i den frågan. Men kompromisser är inte din linje i religiösa eller politiska frågor. Och det är därför som jag menar att du faktiskt är fundamentalist, som håller hårt på DIN grund.

Det är den jag menar med att fundamentalism är något bra, och fanatism något dåligt. Kan två fundamentalister, med olika fundament, leva tillsammans.

Om inte ens kristna klarar detta internt, hur ska då kristna och muslimer kunna leva i fred med varandra på samma jordklot?

nya tant lila sa...

Jag gillar inte känslosvamlande överklassfolk som gör lidande och kristendomen till finrummens underhållningsvara!
Sedan är det väl naturligtvis så, vilket ofta sägs, att det i nutiden inte är landets intelligentia som är präster och andra anställda...