onsdag 31 december 2014

Jag tänker på...

dem som väntade någon som de skulle glädjas med, men som aldrig kom fram, utan i stället störtade med ett flygplan, dog på en brinnande färja eller körde ihjäl sig på väg till den/ dem som väntade.

Jag tänker också på dem som förlorade nära anhöriga i tsunamin för tio år sedan, kanske förlorade de hela sin familj. Och på det par, som jag läste om, som förlorade fem barn och en mor i en trafikolycka. Jag tänker också på vänner som garanterat vet att det är deras sista nyår i livet.

Och på dem som är hemlösa och tvingas sova ute i kylan.

På en enda sekund kan hela livet förändras dramatiskt!

Vi vet det alltför väl i min familj och släkt.

I det perspektivet är det ju inte rimligt att gnälla över att man ska sitta ensam med katten en nyårsafton efter en kraschad nära relation.

Man har det ju oförskämt bra egentligen i ett varmt hus, fyllt av mat och böcker, med en TV som förhoppningsvis fungerar, med en dator där jag har kontakt med familj, släkt och vänner på facebook. De finns, om än på avstånd, Och med en pension som jag lever gott på.

Så.... i morgon kommer kanske också en ny dag på ett nytt år.

Några goda föresatser ska jag väl ha, om än inga löften!










3 kommentarer:

Elisabeth sa...

Har man en katt är man varken ensam eller fattig. Då är man rik! :-) Gott Nytt År, nya tant lila!

nya tant lila sa...

Jo, men bunden! Jag är mycket överbeskyddande mot denna 16-åriga katt.
Önskar dig ett gott nyår och alltså Gott Nytt År!

Anonym sa...

Härligt med en sextonårig katt! Ser ungdomlig och frisk ut.
Har du provat med två kattlådor? Gärna med två sorters grus i. T ex klumpbildande och icke dylik. Katten väljer att kissa i den ena, och den andra blir därmed inte lika äcklig. Minst 1,5 liter vatten, och en jätteskål med högkvalitativt torrfoder. Det minskar bundenheten.
Min sjuttonåriga katt klarar ledigt en vecka inomhus under kalla perioder. Vid mildväder klarar katten med foder och vattenautomat lätt två veckor i uthuset. Men det händer allt att grannskapets katter tittar in och tar sig en rejäl munsbit vid obevakade tillfällen! Å andra sidan returnerar hon vänligheten hos grannarna...

Tocke