fredag 12 december 2014

Är partiledarna envåldshärskare i sina partier?

Det verkar ju onekligen vara så att partierna blir mer och mer toppstyrda. Jag märkte också en toppstyrning under min tid som förtroendevald i KD. Och det är tydligt att det är samma sak på andra håll.
Annat som förvånar mig är hur stor makt partiledarna ser ut att ha, även gentemot sina styrelser.
Trycket är tydligen hårt inom S nu på att man ska släppa löftet (eller hotet) om samarbete med MP när man går in i en ny valrörelse. Men det verkar som om Stefan Löfven struntar i detta. Han har redan deklarerat att MP är det naturliga partiet att regera med. Jag tror att detta blir socialdemokraternas fall i valet. Hur kan man ens försöka få ihop två partier med så olika politik? 

Moderaterna har ett annat tryck inifrån, där flera kommunpolitiker alltså vill se en stramare flyktingpolitik, vilket betyder att man minskar asylmottagandet. Moderaternas tilltänkta ledare håller fast vid de öppna hjärtana och en generös flyktingpolitik. Förlorar M på detta i valet?

Vad gäller KD verkar det partiet ha blivit osynligt nu. Och det är ju också mycket svårt att hitta några politiska linjer i det numera. Det kommer kanske att försvinna från riksdagen?

2 kommentarer:

Birgitta sa...

Ogillar starkt MP och tror att regeringen faller därför att han är så envis Löfven.

nya tant lila sa...

Tror jag också!