söndag 13 april 2014

Så sade Högsbys nuvarande vik.kyrkoherde 1999 om en pedofildömd

Någonting tickar i bakhuvudet på mig de här dagarna, och jag har just fått fram en artikel i Expressen den 22 juni 1999, där jag och också den nu vik. kyrkoherden i Högsby, som ska be böner i samband med pedofilskandalen där i kyrkan på söndag, men som då var vice ordförande i styrelsen för den folkhögskola, där jag var rektor, var intervjuade. Ja, Anders Wejryd också!
Expressen hade rubriken "Rektor avslöjade sexbrott- nu kan hon få sparken."  (Jag hade ju inte satt rubriken!)
Detta hade alltså, enligt dåvarande vice ordföranden, nu vik. kyrkoherden i Högsby, varit det värsta jag hade gjort under min tid som rektor. Mannen var dömd och fängelsestraffet var avtjänat, men skolan hade missat detta vid anställningen.
Jag hade haft anledning att undersöka, då elever inte ville vara i lärarens grupp eftersom de hade hört talas om detta. Det hade inte jag, så jag undersökte, fick napp och informerade styrelseledamöterna en och en per telefon för att detta inte skulle protokollföras, och elevrepresentanterna inte skulle få vetskap om förhållandena. Jag talade också med mannen ifråga som snarast var lättad eftersom han hela tiden hade varit rädd för att hans bakgrund skulle komma fram.
Jag berättade för Expressens reporter, som hade ringt upp mig, vad jag hade fått höra av vice ordföranden när jag hade plockat fram domen.
Och vad svarade vice ordföranden i artikeln?
Jo, han sade så här:
- Straffet är ju avtjänat och man kan inte använda det som värdering av en person.
(Jag citerar vad som står i artikeln.)
Vi får väl hoppas att han har en annan och mindre tolerant inställning till pedofiler vid söndagens gudstjänster! Annars tror jag inte att församlingsmedlemmarna gillar det! För tänk vad de kan ställa till med!

Inga kommentarer: