måndag 28 april 2014

Hur ser Leif Norrgård på pedofiler nu då?

Jag bryter min tystnad för idag måste jag kommentera den artikel jag har läst i min lokaltidning om pedofilhistorien i Högsby där jag ser vik. kyrkoherden Leif Norrgård som är involverad i krisarbetet där.


Gud kanske vill att Leif Norrgård ska inse allvaret med pedofilhistorier? För mig, som av honom, vice ordförande i styrelsen för folkhögskolan där jag var rektor, fick höra att det värsta jag hade gjort under min rektorstid var att jag hade plockat fram domen på en anställd som hade varit dömd för pedofili. Jag fick så många påpekanden om detta att jag var tvungen att undersöka saken.
Visst straffet var avtjänat, men var det lämpligt att anställa människor med den  bakgrunden på en skola? Och borde inte styrelsen känna till det? Anställningen skedde före min rektorstid.
(Artikel om rektorstjänsten med mig och Norrgård intervjuade i Expressen 22 juni 1999 sid.12)


Jag undrar vad församlingsborna i Högsby skulle säga om de kände till hur deras kyrkoherde den gången nonchalerade allvaret och till och med anklagade rektorn (mig) för att ha gjort ett fel!!!

Inga kommentarer: