onsdag 6 november 2013

Inspiratörerna

Det har fördelar att vara pensionär. Man kan lugnt sitta och titta på TV på nätterna till exempel.
Igår såg jag - på nytt- en film om den danska författarinnan Karen Blixen, som också levde i Afrika. En inspirerande och vacker film!

I min ungdom hörde jag först talas om Karen Blixen av en dansk vän, som alltid var mycket engagerad och intresserad av humaniora. Det var han som fick mig konstintresserad när han visade mig olika museer i Köpenhamn. Så man kan säga att- även om vi bara umgicks under ett års tid- han fick ett livslångt inflytande över mitt liv.
Nu vilar han hos fäderna har jag sett på nätet.

Vissa människor gör avtryck. Genom sitt sätt att vara blir de till energikällor i våra liv och påverkar oss kanske mentalt under mycket lång tid, långt efter det att vi har brutit kontakten med dem. De är guld värda!

                                                 
                                                   En av mina akvarellmålningar.

Inga kommentarer: