torsdag 28 november 2013

Alltför svår att förstå

Först vill jag meddela att något har hänt som gör att jag får indikationer på att webbläsaren inte stöder Blogger. Detta sedan den uppdaterades. Vet inte vad jag gör med det.
Blogger är svåra att komma till tals med när det är något fel, upplever jag.

Men det var inte det jag skulle skriva om utan om det rabalder KG Hammar har åstadkommit genom att skriva att Gud är en tankekonstruktion.
Idag förklarar han vidare i Kyrkans tidning, om detta nu blir bättre, för han är ju tveklöst svår.

Fast jag tror ändå att jag fattar budskapet. Gud är egentligen obegriplig för oss. För att tolka Gud beskriver vi honom i de ord och begrepp som finns tillgängliga för oss i den tid vi lever i.
Gud och Kristus får inte ses som enbart historiska i förfluten tid utan som närvarande här och nu i våra liv. Om vi koncentrerar oss på Kristus som en historisk person och bokstavstolkar de bibliska berättelserna om honom kanske vi missar det viktigaste nämligen hans fortlevande i vår tid.

Jag vet inte om detta är rätt eller fel, men kanske borde förre ärkebiskopen försöka vara lite mer begriplig för oss vanliga icke-teologer om han vill bli förstådd.
Och nu ska jag testa om detta går att publicera.





3 kommentarer:

birgitta sa...

Gick bra med trycket.

Dessvärre har jag inte läst Hammars uttalande men är det något nytt?
Ingen har ju sett Gud.
Hammar börjar väl bli till åren och sitter och spånar.

nya tant lila sa...

KG Hammar har väl alltid varit svår att förstå.

Anonym sa...

This page truly has all of the information and facts
I wanted concerning this subject and didn't know who
to ask.