fredag 8 november 2013

Är partierna utan ideologibakgrund?

Idag kan vi läsa/höra att Stefan Löfven, socialdemokraternas partiledare,  har gjort ett politiskt utspel där han säger att han kan tänka sig att bryta upp blockpolitiken och regera tillsammans med C och FP. Dessa partier säger sig dock inte vara inne på samma linje.
Nog tycker jag att vi som väljare bör veta vad som händer när vi röstar på olika partier.
Jag vill absolut inte ha MP i någon regering. Det blir alldeles för dyrt för mig personligen med deras energiavgifter, och dessutom tror jag att det blir förödande för industrin.

I kommunerna växlar ju samarbetet. I vår kommun gick FP och KD med S vid förra mandatperioden, men växlade sedan över till den borgerliga sidan i nuvarande period. Det förra samarbetet med S kom  till efter en borgerlig valrörelse, då dessa partier var med i det borgerliga blocket, och detta blev lite väl starkt för en del väljare och partianslutna som lämnade åtminstone FP.
I Ronneby har vi också det märkliga fenomenet att KD och SD ständigt byter politiker. Just nu har vi fått över SD:s starka ledare som har blivit utesluten ur SD. Hon sitter på många stolar i kommunen. Det gör man ju i partier som får många röster, men där det inte finns folk till uppdragen. Jag känner inte kvinnan ifråga och kommenterar därför inget om detta.

Men som en sammanfattning måste jag fråga om ideologierna i partierna är döda? På min tid i S var det knappast tal om sådana kovändningar från partiets sida.
Att jag som före detta socialdemokrat har en del av mitt eget hjärta rött är en annan sak. Fast KD har det inte sagts något om. Och kommer vi att sitta kvar i regeringen?

Inga kommentarer: