måndag 30 juli 2012

Män stöder män och kvinnor stöder- män!

På 1970/80 talen, när jag var radikal s-kvinna trodde jag på systerskapet. Det är länge sedan nu, för livet har lärt mig att kvinnor sällan kan räkna med att få stöd från andra kvinnor i kniviga situationer.

Det sägs ju att män stöder män, och så är det nog oftast- fast inte alltid! Men kvinnor stöder garanterat inte per automatik kvinnor. Här härskar ofta Jantelagen och avundsjukan.

Patetiskt är det väl inte minst när kvinnor inte vill se kvinnor som präster, utan  kritiserar beslutet 1958 och menar att Gud inte kallar kvinnor! Man vet inte om man ska skratta eller gråta!

Fast det är kanske så att fler människor än man kan ana lider av Aspergers syndrom, där man plockar ut detaljer och inte har förmågan att se helheten. Visst var det den där Paulus som sade att kvinnan skulle tiga i församlingen!? Tänk var karlar och karlars uttalanden kan ställa till det! 

15 kommentarer:

LFL sa...

Beslutet 1958 att Gud kallar kvinnor?

nya tant lila sa...

???? Förstår inte kommentaren.

En del människor lider helt klart av hybris. De påstår sig känna Guds vilja!Skrattretande!

vally sa...

Vad ansåg Jesus om saken?
Är så dålig på min bibel.

nya tant lila sa...

Ingenting vad jag vet.

vally sa...

Då så.
Han tog väl för givet att ordet skulle vara fritt, för vem som, att förkunna.

Anonym sa...

Nog är det väl så att även Paulus brev är Helig skrift enligt Svenska kyrkans tro så som det står i kyrkoordningen.

nya tant lila sa...

Visst är Pauli brev Helig skrift, fast mera heliga för vissa herrar än för andra av oss kristna, tror jag. Eller också misstolkas han i vår tid! Själv är jag rätt skeptisk mot vissa saker som han lär ha påstått och som fortfarande har relevans för en del i vår egen tid, mycket långt från den tid, det samhälle och den kultur han verkade i.

Anonym sa...

Så då har du rätt att läsa med "pick-and.choose"-metoden?

nya tant lila sa...

Är det inte just det som de gör som väljer ut enstaka bibelord helt tagna ur sin kontext?
Du menar väl inte att man ska följa VARJE ORD i Bibeln? Då får man det nog besvärligt i sitt liv!
Jag tror på Jesus Kristus. Paulus är inte Kristus!

nya tant lila sa...

För övrigt har jag inte den auktoritetstron att jag inbillar mig att det som några kyrkofäder har valt ut som gällande böcker i Bibeln måste vara hela och enda sanningen. Kyrkofäder var människor-kanske också med vidhäftande politiska motiv!

Anonym sa...

Det är ändå intressant att du avfärdar Jesu Kristi apostel med att han är en *karl*!

nya tant lila sa...

Är jag vanvördig mot de stora herrarna? :-)
Jag tror nog att Paulus var just en "karl"!
För övrigt tror jag Jesus var en enkel man utan det där högtidliga krypandet! Gud är nog inte så högtidlig som kyrkan- i eget intresse- gör honom till! Jag tror att Jesus också var jordnära.

Anonym sa...

Att Jesus var jordnära betyder ju inte att hans apostel hade fel...

nya tant lila sa...

Vem vet vad som är rätt och vad som är fel?

Anonym sa...

Då du avfärdar Paulus så anser du uppenbarligen att han har fel och du rätt...