fredag 6 juli 2012

En äldre kvinna...

Häromåret upptäckte jag att det fanns en kvinna i Hamburg med samma namn som mitt. Nu är jag inte född till mitt efternamn, utan ingift i det, och så behöll jag det efter skilsmässan vilket var brukligt på den tiden. Dessutom är det namnet bättre än det son-namn jag hade som ogift. Det är problem med vanliga namn!

När jag nu såg åldern på den här kvinnan, som då var 70 år, tänkte jag att det var en mycket gammal kvinna, tills jag upptäckte att hon var ca tre år äldre än jag själv!

Ibland kan man läsa om äldre försvunna kvinnor i 70-årsåldern, som förmodligen är dementa.
Men, det handlar faktiskt inte om ålder!
Jag möter många, härliga, aktiva människor i föreningar som är hur vitala som helst bortåt de 90 åren och över det.

Igår hörde jag en underbar föreläsning av en kvinna som var skärpt, analytisk, verbal och humoristisk.

Efteråt diskuterade vi hur gammal hon kunde vara och gissade på runt 70 år. På kvällen fick jag höra att hon var 80 år!

Det är nog inte åldern, utan kilona, som får mig så trött emellanåt. Eller också är det sådan själslig energi som går åt till att stå på sig i sina uppfattningar.
   
                             



Inga kommentarer: