fredag 13 juli 2012

En skam för högkyrkligheten och Växjö stift?

Nog måste vi vara flera som ser BloggarDag som en skam för hela den svenska högkyrkligheten- och även för Växjö stift-, om det nu är högkyrklighet som den bloggens innehåll står för.
Här visar sig högkyrkligheten enbart som kvinnoprästmotstånd (i vissa fall kvinnoförakt) och avståndstagande  från homosexuellas kyrkliga rättigheter.
Men skammen sitter inte i detta, utan i den vulgaritet som hela tiden florerar i de fegt anonyma kommentarerna. Den vulgariteten är inte värd annat än att bemötas med vulgaritet. Och vad händer när man gör det? Jo, då går de ett steg längre och man får direkt personliga påhopp.

Man måste skaka sitt huvud. Och man får tänka på att detta förvisso inte är landets intelligentia och att en del säkert också är befläckade av en viss begynnande senilitet, som brukar visa sig i ett upprepande och idisslande om samma saker.
Men det är synd, för det borde finnas ett motdrag mot allmänt känslomos och urvattnade predikningar i den nutida Svenska kyrkan.
Var finns det motdraget när högkyrkligheten har iklätt sig detta förfall?

10 kommentarer:

LFL sa...

Om man vill framstå som oskyldiga förföljda lamm för sina åsikters skull, så kan man inte växla mellan offerrollen och hämnarrollen. Dag S borde inte ha tillåtit den ESKALERING, som dessutom skett i skydd av anonymiteten, som en av hans påstådda meningsfränder ("Präst från Skara stift") har gjort sig skyldig till.

Det handlar om personligt förtal om en påstådd egenskap, och alltså inte om angrepp mot åsikt. (Det förekommer iofs också, men att människor har olika åsikter måste godtas - så länge man inte övergår från bemötande av åsikter till lögner om personliga egenskaper.).

vally sa...

Men kan inte varje person ta hand om sina egna påhopp.
Låt Dag sköta sej.
Ödsla inte energi på det.
Gör inte det!
Jag tycker inte att han uttrycker något avståndstagande varken när det gäller sex eller kyrkliga förkunnare.
Rätta mej om jag har fel och har missförstått.

nya tant lila sa...

Hur ofta och hur länge har du läst om honom eller något han har skrivit? För min del handlar det om tjugo år.

vally sa...

Tillstår att jag inte läst så mycket av eller om honom.
Finner inget anmärkningsvärt i det jag läser i bloggen.
Har han ändrat sig månne?

nya tant lila sa...

Ändrat sig? Nej, Vally!

LFL sa...

Jag har öht inte kommenterat något som Dag S har skrivit. Det gällde en kommentar på hans blogg från en annan person.

Petter Lundström sa...

Jag vet inte om dina kommentarer att det knappast är intelligentian som söker sig till kyrkan idag och att de nya som kommer in har urvattnade predikningar är så trevliga dom heller. Jag läser till präst och även om jag inte har ett IQ som är enormt så skulle jag inte påstå att jag är mindre intelligent än bloggarinnan själv eller någon av de kyrkliga medarbetarna heller för den delen. Om du vill komma bort från urvattnade predikningar så är det ju inte mittfåran som jag rekommenderar att du söker dig till i alla fall. Där är det bara en massa uppsalateologer som sätter sitt eget ord före Guds. Om du vill ha en predikan fylld av evangelium rekommenderar jag EFS då nu du inte verkar hysa så varma känslor för högkyrkligheten.

vally sa...

Han är i alla fall ingen torrboll.
Älskar hans humor.

nya tant lila sa...

Återigen, det är inte jag som har sagt att det inte är de främsta studenterna som söker sig till prästutbildningarna, det är de som har hand om antagningarna!
Men, urvattnade predikningar talar ju för detta.

Ja, Vally, Dag lever högt på att kritisera medarbetare inom kyrkan. Det är populärt!

vally sa...

Kivens icke på vägen
:-)