söndag 20 mars 2011

Vi styr inte Gud!

Jag är ingen bloggmänniska på det sättet att jag läser en massa olika bloggar, tvärtom är det ytterst få jag följer. Men på dem som jag följer, och som hör till den kristna världen, finns det en klar tendens, tycker jag. Man får en känsla av att de som "skriker" högst är de som får rätt, ja, till och med de som försöker styra Gud.
Jag skulle vilja säga: "Låt Gud och Kristus vara utanför diskussionerna!" Och låt dem VERKA i livet i stället. Först då tror jag att det finns en möjlighet för kristendomen att breda ut sig. En sönderpratad  Gud förlorar nog sin kraft i människors liv. Människor med sår i öronen är knappast mottagliga för något himmelrike! Däremot kan jag tänka mig att  tystnad kan vara en mera framkomlig väg till det gudomliga.

1 kommentar:

P-A Jonsson sa...

Jo, vi ska prata om Gud. Vi ska bryta våtra olika infallsvinklar mot varandra. Vi ska resonera om vad Gud är och vad Gud gör. Gud ska vara levande i våra samtal - såväl i vardag som till helg.
Gud TÅL att diskuteras. Om vi är rädda för att diskutera Gud så är det som att säga att vi är rädda för att Gud inte håller för det.

Så låt oss diskutera Gud - med varandra och med Gud själv.
Men låt oss göra det i respekt för varandra och i insikten om att endast Gud sitter med hela sanningen.