måndag 14 mars 2011

Om inte deckare-vad läser man

När jag nu har varit så gnällig och talat om hur hemska jag tycker att deckare är, ska jag kanske också tala om vad jag läser i stället.
Den senaste svenska boken läste jag i förra veckan till ett seminarium i en av skrivarklubbarna som jag är med i. Det var Torgny Lindgrens "Dorés bibel". Boken var ytterst speciell, lite svår att komma in i, jag tyckte den var tråkig i början, men sedan tog den fart och blev intressant. Före denna läste jag en bok på tyska av Wladimir Kaminer; Mein deutsches Dschungelbuch, skriven av en rysk invandrare och med personliga berättelser om hur han upplevde olika platser i Tyskland när han reste runt för att föreläsa om en bok. Det märktes att han var invandrare för tyskan var hyperkorrekt och därmed mera lättläst. Det fanns inga speciella personliga, språkliga utsvävningar.
Annars läser jag "Kring en åkrök" den bok om Ronneby, stor och tjock och till ett pris av 550 kronor, som gavs ut till 600-årsjubiléet 1987.
Det här, jag lovar, är mycket trevligare än att läsa om blod,mord, våldtäkter och annat gräsligt våld. Rekommenderas!
Detta blev mitt tredje inlägg idag, skrivet medan mina scones var i ugnen.

Inga kommentarer: