fredag 25 mars 2011

Ett klokt S-val, tror jag!

Så har då Håkan Juholt blivit Socialdemokraternas ledare, inte minst till oskarshamnarnas jubel. Bland dem fanns jag en gång, och jag arbetade då lite med Håkan när han ordnade internationella konferenser på folkhögskolan där jag var rektor.
Därför skrev jag i slutet av november (!) så här på en av S-bloggarna "Idag är jag folkpartist, men jag måste ändå få undra om ni inte borde fundera ordentligt på Håkan Juholt, en varm, karismatisk och kunnig person. Han skulle gå hem hos folk, jag lovar!"
Inte minst för att min siarförmåga tydligen var stor gläds jag med sossarna idag. Det är säkert ett mycket klokt val att få in en person med landsfadersutstrålning som ledare för ett folkrörelseparti.
Om man tror att man i bästa streberstil kan spela solo och tala om hur saker ska vara i det partiet, då har man nog missat själva kärnan i det. Detta har jag påpekat efter mina 29 år där, då jag har följt debatterna och sett dem som gärna ville till partiledarposten träda fram. Så gör man inte där.
Nu får vi önska partiet lycka till! Dock inte så mycket att de vinner nästa val, för det vill vi borgerliga göra!

2 kommentarer:

Fler redan gjorda uppfinningar sa...

Och jag önskar folkpartiet lycka till, men bara lite så att inte fp förlorar sin själ som elitparti för sololirare och blir ett folkparti i egentlig bemärkelse...

Jag gratulerar fp till den lilla uppgången i den senaste opinionsmätningen, vilken säkerligen beror på en motreaktion i väljarkåren med de delvis alltför hysteriska tongångarna i den nyvaknade kärnkraftdebatten efter jordbävningen och tsunamin på andra sidan jordklotet. Jag gratulerar fp till beslutet i regeringen att bygga nya kärnkraftverk som ersättning för sådana som tagits ur bruk. Blekingekusten är ju ett bra alternativ till Barsebäck, och du har ju vanan inne att leva granne med ett kärnkraftverk.

Jag föreslår att det byggs en högt belägen kylvattendamm i Bräkneån, ifall elen skulle slås ut... S och fp samarbetade ju på sin tid i linje 2 i folkomröstningen i kärnkraftfrågan. Ropen skalla: Tillbaka till det förgångna!

nya tant lila sa...

Jag förstår inte alls den otrevliga tonen och ironin i den förra kommentaren.
Jag gratulerade S uppriktigt för jag tyckte att det var ett bra val.
Varför ska man som kommentar till detta ironisera över mitt parti?