måndag 18 januari 2016

Mobbade, misshandlade och fattiga klassresenärer

Vissa TV- program gillar jag skarpt. Det är sådana som handlar om människor och deras livsöden. Dit hör Sommarpratarna, Stjärnorna på slottet, Sverige och Min sanning. Det senare är jag mycket imponerad av, för det präglas både av förmågan att få fram känsliga förhållanden och djup respekt och hänsyn till den intervjuade.
Men den senaste tiden har jag vid de två första programmen verkligen börjat fundera över om de flesta kändisar verkligen har varit mobbade, misshandlade, haft en fattig barndom, en frånvarande eller icke-existerande far eller odräglig mor.
Finns det inga intressanta personer från medelklassen med en vanlig uppväxt med två föräldrar och något syskon?
Jag känner mig alltid ointressant, när jag jämför min egen uppväxt, vid sådana intervjuer.
Det är kanske så att jag ska glömma att det jag kan skriva om skulle vara intressant. Kommen från en medelklassig, borgerlig miljö, uppvuxen i Limhamns församling med täta besök och vistelser hos släkten på Östermalm i Stockholm, med två föräldrar och ingen alkoholism och ingen misshandel i uppväxten. Och inte har jag heller suttit i fängelse, haft alkoholproblem eller varit prostituerad.
Borgerlig relationsproblematik är kanske redan uttömd av storheter som Norén och Ingmar Bergman!?

Inga kommentarer: