söndag 24 januari 2016

Detta etiketterande!

Om kartan och verkligheten inte stämmer, vad gäller då?
Ibland ser det ut som om det skulle vara kartan.

Pedagogiken svängde någon gång på 1970-talet. Det var länge sedan! Då började man begripa att verkligheten inte kan indelas i ämnen och att man måste studera mera temamässigt. Nåväl, hur det blev med de nymodigheterna på sikt vet jag inte, och nu är jag borta från undervisningen sedan flera år.

Men lite åt samma håll lutar det när man sätter etiketter på människors tro. Om man inte tror si och så, då är man inte rätt, som om verkligheten lät sig fogas in i våra mönster och tänkesätt.
Kom nu inte och säg att Gud har sagt något, för jag tror inte en sekund att vi har en så fyrkantig (ogripbar, för övrigt!) Gud att han bockar av vad vi tror i detaljer för att stämma in, så att säga.
Gud låter sig nog inte fångas och inte fängslas i våra system, och jag tror inte heller att det är meningen att vi ska tro efter en regelbok. För mig är Bibeln berättelser om Guds uppenbarande för människor.

Jag har själv mycket påtagligt märkt det där med etiketterandet. Det har jag skrivit om flera gånger.
De gånger (och det är ganska många gånger) som jag har debatterat för en sänkt abortgräns till 12:e veckan som det är på andra håll i Europa (ja, ibland till och med 10:e) har jag ofta fått påringningar eller annan kontakt med människor som genast tror att jag också är emot homosexuella förhållanden. För tycker man det ena, måste man i deras värld också tycka det andra. Märklig inställning! Vad har berövande av liv med samkönade pars kärlek att göra?
Så är det i somligas värld! Man måste vara rätt! Man måste också tro det som de anser vara rätt! In i minsta detalj.

Inga kommentarer: