onsdag 6 juni 2012

Varför upprördheten över skolavslutningar

Man ska inte begära att man förstår allt här i världen, men en sak förstår jag inte alls, och det är upprördheten om inte skolavslutningar firas i kyrkan och prästen får läsa en välsignelse. Här gapar och skriker föräldrar som förmodligen varken är troende eller kyrkobesökare i vanliga fall.
Jag satt och funderade över mina egna skolor. Hade vi någonsin en skolavslutning i kyrkan i Malmö i de skolor jag gick? Nej, inte vad jag minns. Vi hade skolavslutningen i aulan, eller om en sådan saknades hade vi den i gymnastiksalen.
Det var först när vi bodde i Hjärup vid Uppåkra som barnen hade skolavslutningar i kyrkan där. Och så här förstås, men det är ju inte så konstigt, för kyrkan ligger mitt emot skolan och de båda har ju hört ihop en gång i tiden.
Nu är skolan inte längre statlig utan kommunal, och kyrkan är också fri från staten.
Vad kyrkan och skolan har ihop är därför svårt att se.
Vårt land är mångkulturellt, det måste vi acceptera, och vi har ingen assimilationspolitik i det här landet. Var och en ska få ha sin religion.
Den kommunala skolan ska varken ha någon kristen eller muslimsk avslutning, det får friskolorna stå för.
Efter i morgon blir jag nog hängd, för då kommer mina synpunkter i en debattartikel/insändare i BLT!

2 kommentarer:

vally sa...

Tror jag inte, att hängning blir aktuell. Synpunkterna är jättebra.

nya tant lila sa...

Vi får väl se,Vally, efter i morgon...