måndag 11 juni 2012

Osynliggjord

Vid mobbning är ett av de vanligaste tillvägagångssätten att man fryser ut eller låtsas som om någon inte finns.
Jag var en gång på en arbetsplats där sådant praktiserades. Hade man sagt/skrivit något som inte föll kollegerna i smaken behandlades man som om man inte existerade. Ibland kunde man undra om man var osynlig, eller om man egentligen inte var i rummet. Det var en kuslig känsla, och detta trots att jag inte kan säga att jag var mobbad. Man bara var sådan, stängde människor ute ifrån samtalet när det behagade. Ett allmänt mobbningsbeteende som kunde drabba vem som helst.

Det finns annat som tangerar detta. När människor inte bryr sig om vad man vill och säger, utan fortsätter att behandla en som om man aldrig hade uttryckt sin vilja.
Detta är mycket likt det som förmodligen händer vid en fysisk våldtäkt, då någon säger nej, och den andre fortsätter som om detta nej inte hade uttalats.
Fast nu handlar det om mentala våldtäkter.
- Jag vill inte fortsätta vår kontakt! Jag VILL INTE!

De människor som inte respekterar sådana uttalanden är inget mindre än psykiska våldtäktsmän.

Inga kommentarer: