fredag 8 juni 2012

Den slaskiga kyrkan

Nu är diskussionen om skolavslutningar i kyrkan igång igen. Det är en fin tradition, hävdar partikamrater till mig, och jag ryser inför uttalandet att något som firas i kyrkan enbart är en tradition.

Så slaskig har alltså kyrkan blivit,helt  fri från sitt budskap.

Det sägs att vi har en gammal tradition att fira skolavslutning i kyrkan. Vem har det? Jag har aldrig varit på några avslutningar i en kyrka under min skoltid. Det var först när min son började skolan som vi möttes av detta fenomen. Men är det inte en småstads- och landsbygdsvana?

Skolan ska vara konfessionslös. Jag håller med om att ett kyrkorum är fyllt av religiösa symboler. Det är kanske hög tid att helt bryta den förbindelse som i själva verket inte finns mellan skolan och kyrkan.
Gudstjänster får folk fira utanför skolan. Det är inte där de hör hemma.

Inga kommentarer: