måndag 18 juni 2012

De sista skälvande minuterna

Är det inte så att hela den här diskussionen om välsignelse i kyrkan vid skolavslutningen egentligen handlar om en förlorad prästroll?
Jag minns inte från min ungdom att prästerna var utstyrda som präster är numera i tjusiga dräkter och brokad. Vad jag minns var de enklare klädda, gav liksom mer en bild av tjänande än av upphöjdhet och överlägsenhet.

Är de medvetna om hur likgiltiga människor i allmänhet är inför denna välsignelse? Själv har jag alltid sett de där riterna i kyrkan som symboliska. Inte har jag väl på fullt allvar trott att man har en speciell makt över sina medmänniskor (som någon sorts medicinman) för att man har utbildat sig på Pastoralinstitutet.
Så korkad tror jag inte att Gud är att han väljer sina ombud utifrån den sortens kriterier.

Människor är upplysta. De kan säkert i de allra flesta fall skilja på Guds och människors makt. Människors självpåtagna makt!

Inga kommentarer: