onsdag 6 juni 2012

Pålitlighet

När jag stod och väntade på turistbussen idag, tänkte jag på att hela vårt samhälle egentligen bygger på pålitlighet.
Jag måste tro att bussen ska komma. Sedan måste resefirman tro att jag är där, och så måste jag tro att de betalar mitt arvode. Utan detta förtroende och en pålitlighet fungerar inte samhället.
Men det är väl därför det kärvar så ofta.
Läste just att Håkan Juholt tydligen inte behagade vara så mycket närvarande i riksdagen. Han tycker väl att det räcker med att hämta sina feta arvoden. Men så stupade han ju också på just den stilen, anser jag.
Det har blivit en sorts moralisk uppluckring i samhället. I Stockholm tar svarttaxibilar hutlösa priser av folk. Människor struntar i att betala för sig, man lurar sina arbetsgivare, man är korrumperad och man bedrar sina äkta hälfter.
Vi har börjat få att riktigt skitsamhälle.

Så skönt det är att stå och vänta på en buss och veta att den här sortens folk de kommer!

Inga kommentarer: