torsdag 27 februari 2014

Sexköp/prostitution- vad tänker jag om det?

Ja, vad  tänker jag egentligen om detta?
Vi kan börja med sexköpslagen. Den tycker jag är löjlig.
Antingen borde prostitution vara förbjuden både att sälja och att köpa sex. Som det är nu blir det en halvmesyr, som inte jag förstår mig på. Å andra sidan tror jag inte att man kan förbjuda sexhandeln helt.


Frivillig överenskommelse mellan vuxna människor som vet vad de gör? Ja, det kan vara så. Å andra sidan tror jag att det är något fel på ens relationer till medmänniskor när man sysslar med sådant. Jag tror att man har en tendens att vara destruktiv mot sig själv, inte vara rädd om sig. Såvida man nu inte är mycket ung och kanske testar. Det gör faktiskt ganska många unga killar på sina utlandsresor, säger jag som före detta reseledare.


Trafficking och pedofili kan vi ju lämna därhän i detta. De är givetvis vedervärdiga båda.


Jag har arbetat flera år som reseledare på Hamburg. Då blir man rätt avtrubbad, faktiskt. Det är svårt att efter detta känna någon moralpanik.


Sedan kan jag tycka att gränsen till prostitution är mycket nära när människor bara är samman med någon för ekonomins skull. Det kan till och med vara i äktenskap. Om känslorna är döda, men man har en ekonomisk vinning av att vara kvar i äktenskapet och "ställer upp" på sex, då tycker jag att man ska fundera över vad man sysslar med.
Ja, egentligen är all sex som någon "ställer upp på" ganska nära den gränsen.
Man ska vara aktsam om sin kropp och sina känslor!

1 kommentar:

birgitta sa...

Lätt att säga tulipanaros!