torsdag 6 februari 2014

Bedragare, akta dig!, så skyddar du dig, så undviker du, farliga fetter...

Vad är det för ett samhälle vi lever i? Eller man kanske ska fråga  vad Sveriges reportrar har sitt sikte inställt på.
Hela tiden varnas vi för bedragare, för farlig mat, för övervikt, för ohälsa, för inbrottstjuvar, ficktjuvar, telefonförsäljare etcetera.
Det verkar som om hela samhället är i moralisk upplösning!
Och vårt mål i livet måste vara att se till att skydda oss från alla faror, verkliga och inbillade.


Idag kan vi läsa att man nu börjar magsäcksoperera tonåringar under arton år. Med risk för att ge dem livslånga matsmältningsbesvär? Innan de är myndiga! Varför?
De lever i stor fara, sägs det, med sin övervikt.
Är det säkert? Är det inte snarare så att de stackarna ska låta operera sig för att de mobbas AV ANDRA! Ändra då attityden till hur människor ser ut i stället.
Det är inte alls garanterat att du får fysiska besvär av övervikt. Själv har jag haft perfekta värden trots en kraftig övervikt och trots min ålder. Ja, nu har jag ju visserligen varit smal förr i tiden...
Jag tänker ibland på en situation, där jag satt med några kolleger, ett par år yngre än jag, som varnade för hög vikt. De var själva smala, mycket rynkiga och hade högt blodtryck och diabetes. Själv hade jag perfekta värden- men övervikt- och dessutom var jag inte rynkig!
Det handlar alltså om attityder!
Men visst är det tungt och svårt att röra sig med hög vikt. Fast det HAR ett klart samband med vad man stoppar i sig och hur kroppen ser ut!
Detta går inte att trolla bort för att det finns operationer.

Inga kommentarer: